Kan het nóg mooier!? - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Stef Bosgoed - WaarBenJij.nu Kan het nóg mooier!? - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Stef Bosgoed - WaarBenJij.nu

Kan het nóg mooier!?

Door: Stef Bosgoed

Blijf op de hoogte en volg Stef

22 Juni 2013 | Thailand, Ko Phi Phi Don


Zowaar weer wat licht in de duisternis. De afgelopen 3 uur was het pikkedonker hier op Koh Phi Phi. Kan allemaal hier. Schijnt vaker te gebeuren. We zijn de moeilijkste niet en, natuurlijk, zijn we hier op voorbereid met een LED zaklamp van de Xenos.
Wat doe je als er geen stroom is, en er verder dan ook weinig te beleven is hier.. Juist, even wat jaloersmakende teksten opschrijven over m'n verblijf in Koh Phi Phi.

Vroeg uit de veren afgelopen donderdag, 20 juni. Uiteraard werd het vroege opstaan beloond met wachten op een vervoermiddel. Gezellig een beetje kletsen met een meid uit Turkije (die zie je overigens zelden..) zorgde ervoor dat het wachten niet zo erg was. Ze was in India geweest, was toch even andere koek dan Thailand. Zeker als vrouw. Zij had, net als veel andere overigens, haar baan opgezegd en de was de wereld aan het verkennen. Petje af!
De boot, die niet zou misstaan als attractie in de Efteling, bracht ons naar Koh Phi Phi. Een eiland op zo'n 1,5 uur varen van Krabi. De overtocht verliep zowaar volgens planning. Voor 12 uur zat ik al in m'n nieuwe onderkomen. 3 nachten zou ik er verblijven.
Het eerste wat opviel was dat er geen enkele auto te bekennen was op het toch wel kleine eiland. Alles is te doen per wandelkar. Allemaal kleine straatjes wat heel knus en gezellig oogde. Het had wel wat.
Ik sliep in een soort van bungalow, op een berg. Op gepaste afstand van het behoorlijke lawaai van het uitgaansgebied. Prima uitvalsbasis!
Ik vroeg de lieve vrouw van het resort waar het strand was. "That way". Welke weg? Dat pad van een meter breed dat achter een paar huizen lag? Ja, die dus. Nog net geen klim en klauter werk, maar bijzonder was het wel. Een minuut of 10 later en kletsnat bezweet (was er zeker zo'n 35 graden) kwam ik aan bij het strand. OMG! Wat een uitzicht! Dacht ik dat ik Krabi al een verbluffend uitzicht had gezien vanaf het strand, dit was nog weer even de overtreffende trap! Met de omschrijving 'briljant' zou ik het tekort doen. De zee was zo gigantisch helder, het strand voelde heerlijk aan.
Ik besloot even het dorpje in te lopen om te kijken wat er nog meer te zien was. Winkeltjes, eettentjes, tattooshops, Scuba Diving tentjes, toeristenbureautjes. En dat x 50. Wel erg toeristisch allemaal. Zelfs nu in het laagseizoen stikt het van de toeristen. Niet best voor de schoonheid van het eiland. Maar ach, ik doe er natuurlijk zelf net zo hard aan mee...
Na een verkenningstochtje besloot ik m'n zwembroek aan te trekken en heerlijk languit op het strand te liggen. Na een klein dutje opende ik m'n ogen en dacht ik dat ik nog droomde. Te mooi om waar te zijn. Paradijs op aarde. Wow!

De volgende dag had ik een snorkeltour geboekt. Ze zouden ons meenemen naar het beroemde strand waar 'The Beach' is opgenomen. Die film met die hunk van Titanic weet je wel. Di Caprio.
Om half 2 werden we in een longtail bootje gepropt, samen met nog zo'n 15 anderen. Vroem vroemmmm, daar gingen we!
Pitstop 1: Monkey Beach. Aapjes kijken dus. Deze waren gelukkig een stuk vriendelijker dan die in Krabi. Wat een schatjes. Blijft toch bijzonder, die 'wilde' aapjes.
Pitstop 2: een grot aan de zee waar mensen leefden. Niet bepaald een villa. Toch hadden ze er best wat leuks van gemaakt. Geinig om te zien.
Pitstop 3: Ja jaaa.. Maya beach. Alleen te bereiken door te zwemmen. Gelukkig had ik m'n briljante zwemschoenen mee genomen. Was toch wel prettig met al die rotsen. Je zag veel mensen jaloers naar m'n voeten kijken.. En dat was niet alleen vanwege m'n maat 47 en omdat m'n zwemschoenen er zo gelikt uit zagen. Goede keus dus!
Door de jungle naar 'het strand'. Ik ben even op zoek naar woorden die kunnen beschrijven hoe verschrikkelijk asociaal mooi dit was.. Dacht ik dat ik het strand bij Phi Phi al onbeschrijfbaar mooi vond, dit was er eentje in de buitencategorie. Ik snap wel waarom ze hier een filmpje hebben gemaakt. Het strand was witter dan wit, de zee was blauwer dan blauw.
Het kon dus nóg mooier!
Tijdens de trip kwam ik contact met een Australische knaap die aan het genieten was van z'n weekje vakantie. Vol trots vertelde hij dat hij volgend jaar van plan was om naar Brazilië af te reizen voor het WK voetbal. Een paar dagen geleden hadden de 'Aussies' zich geplaatst voor het WK. Hij volgde het Europese voetbal ook. Natuurlijk vroeg ik hem of die Jason Culina ook kende. Die kende hij wel ja.. "Heeft ook bij mijn cluppie gespeeld, daar is die groot geworden'", heb ik hem maar verteld. "Dat moet dan wel een hele grote club zijn, dat de Greefschap.." Ze zijn ook overal onder de indruk van die fantastische club. Toch mooi!

Na wat te hebben gebadderd in de zee gingen we weer verder. Snorkeltijd dit keer. In een klif gooide de schipper het anker uit. De onderwater wereld mocht weer verkend worden. Om in de woorden van clown Bassie te spreken: allememaggies! Fascinerend.
Echter was het volgende snorkelpunt nog net ff iets mooier. Nóg mooier dan eerder in Koh Phag Nan. Hier waren veel meer verschillende soorten vissen. Meer van die grote jongens.
Tegen sunset (door het vakantiegevoel was ik echt even de tijd helemaal vergeten..) werden we weer bij de pier afgezet. Heerlijke middag!

'S avonds besloot ik te gaan eten bij een restaurant dat was aanbevolen door de Lonely Planet. En ik snapte wel waarom. Voor nog geen 2,5 euro kreeg ik een heerlijke Thaise maaltijd voorgeschoteld. Allemaal verse groenten met kip en cashewnoten in een heerlijke marinade. Smullen!
Door dat snorkelen had ik wat last van de keel gekregen, dus besloot ik bijtijds het mandje op te zoeken. Was immers ook al een heerlijke dag geweest!
De volgende dag (vandaag) was er eentje in de categorie: niks moet, alles mag. Heerlijk uitgeslapen, lekker ontbijtje gescoord, met de ballen op het strand gelegen. En hop.. Het was al weer 4 uur!
Ik had nog 1 ding op m'n to do lijstje. Het 'view point' bekijken. Godnondeju, wat een akelige krengen, die treden van de trap. 35 graden en dan een trap of 400 honderd naar boven. Gekke Henkie!
Eenmaal, drijfnat van het zweet, boven was ik de tocht al weer vergeten. W-O-W! Een magisch uitzicht over het eiland en in de verte nog wat kleine eilandjes. Met de ondergaande zon gecombineerd met een zeer fraai wolkendek was het uitzicht fenomenaal! (Zal proberen wat foto's toe te voegen, anders gelooft niemand me natuurlijk..)

Dit was Koh Phi Phi alweer. Een eiland om niet snel te vergeten. Mocht ik op m'n werk een dagdroommomentje hebben, dan is de kans heel groot dat ik nog even terug denk aan de geweldige uitzichten van Phi Phi.
Morgen per boot naar Phuket. Dat worden alweer de laatste twee nachtjes van m'n tripje. Nu al een onvergetelijk tripje.

Of het in Phuket nóg mooier kan, dat zullen we zien! Laat me weer verrassen door al het moois wat Thailand te bieden heeft. Hier ga ik zeker nog eens terugkeren.

Raatrie sawat!
Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Phi Phi Don

Stef

Actief sinds 06 Juni 2013
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 6624

Voorgaande reizen:

14 September 2014 - 29 September 2014

Baliiiiiiiii

03 Juni 2013 - 26 Juni 2013

Thailand baby!

Landen bezocht: